14B785ED-2327-43E8-BC80-445A9F92B467820F1FA8-9855-4621-A53A-2986CF9610373E7FF466-198F-427D-9FF9-77EBB7B9036FD3D84850-CA52-4813-BA81-B392DAE47F5AACB3919C-D8B7-49B1-9A2A-B2FF2C81712E3A0CDC6C-1053-489C-B895-0A1A95072893F57C1C54-BB25-46B6-B3F5-DAF5E3EF1A128F480220-06CA-49F9-8763-0A5F921EFD91

Vær så snill, vær personlig i markedsføringen

Får du e-poster hver uke som åpenbart viser at avsenderen ikke har prøvd å finne ut noe som helst om deg?

I år har en rekke handelsbedrifter i Norge gått konkurs, og hele bransjen venter i frykt på at Amazon skal komme. Men bransjen lærer ingenting av hva Amazon og andre markedsledere har gjort i årevis – nettopp å bruke informasjonen de har om kundene sine for å personalisere tilbud, invitasjoner og informasjon de sender ut.

Som et eksempel; Amazon sender aldri ut spesialtilbud på sko til kunder som allerede har kjøpt på sko fra nettbutikken til full pris.

– Norske detaljister sitter praktisk talt på en gullgruve av informasjon om sine kunder, men de bruker ikke innsikten. Og nå begynner det å haste. I stedet for å sette i gang å bruke de dataene de har om kundene, og sørge for at tilbudene de sender ut er relevante, risikerer de å bli overkjørt når Amazon kommer, sier CEO Geir Thoresen i Pearl Group.

En bedre handleopplevelse
Pearl har spisskompetanse på IT-løsninger for detaljister og er den største SAP-partneren i Norge. Nå har de investert i Sannsyn AS som er markedsleder innen automatisert personalisering i handelsnæringen. 

– Med våre felles løsninger og kompetanse kan vi bidra til økt konkurransekraft for handelsnæringen, sier Thoresen og CEO i Sannsyn, Morten Krogh-Moe.

Forbrukeren anno 2019 forventer at leverandøren skal kjenne dem bedre enn de kjenner seg selv. Da må handelsnæringen vite hvordan de kan utnytte dataene de besitter.

– Utviklingen rundt kundeforståelse i form av personalisering er drevet frem av kraftigere og mer avansert teknologi. Personalisering innen e-handel gjør digitale flater mer relevante for den enkelte kunden og øker kundetilfredsheten, sannsynligheten for gjentatte besøk og konverteringen. Personalisering er også automatisering som i seg selv frigjør ressurser internt, sier Krogh-Moe.

Sannsyn står bak Norges mest avanserte personaliserings-implementasjon hos ARK Bokhandel. Pearl har levert netthandelsløsningene med tilhørende logistikk.

MBR-181102-00149_nett.jpeg

Geir Thoresen, CEO i Pearl Group og Morten Krogh-Moe, CEO i Sannsyn har samarbeidet i flere år for å gi kundene til ARK Bokhandel en god kjøpsopplevelse. Nå ønsker de å gjøre flere norske handelsbedrifter levedyktige. FOTO: Morten Brakestad.

ARK Bokhandel – vet hvor verdien ligger
Mens bokmarkedet i Norge står på stedet hvil, har omsetningen i ARK vokst de siste årene og er landets største bokhandelkjede. ARK var tidlig ute med å satse på samspillet mellom butikk, nettbutikk og apper og å tilby kjøpsopplevelse tilpasset den enkelte kunde basert på maskinlæring. 

– ARK kjenner kundene. Det gjør at du opplever en tilleggsverdi og forenkler kjøpsprosessen fordi de vet hva du liker, sier Krogh-Moe.

Personaliseringen er drevet av maskinlæringsteknologi slik at e-handelsbedriften kan drive én til én kommunikasjon i sanntid, med alle sine kunder, selv om det er en million av dem.

Bekymret for Amazon
Amazon er forventet til Norge i 2019. – Majoriteten av Pearls kunder er innen handelsnæringen og de er, med rette, bekymret for Amazons inntreden i det norske markedet. Amazon er dyktig på personalisert handelsopplevelser og gir treffsikre anbefalinger om tilleggskjøp. De er ledende på datainnsamling – en markedsposisjon de bruker til å ekspandere til nye markeder og tjenester, sier Thoresen.

Pearl er en partner av Amazon og leverer driftsløsninger basert på deres plattform. 
– Men det vi snakker om her er kunderelasjonen, om selve kjøpsopplevelsen. Og det kan Sannsyn og Pearl hjelpe norske handelsbedrifter med slik at de er levedyktige i et marked som preges mer og mer av de store, globale aktørene, sier Thoresen.

Kontakt Pearl eller Sannsyn i dag

Pearl Group AS
CEO Geir Thoresen
m) 976 71 574 

Sannsyn AS
CEO Morten Krogh-Moe
m) 905 31 877
sannsyn.com

 

 

 

 

 

 

04.02.2019

Vær så snill, vær personlig i markedsføringen

Pearlgroup.no bruker informasjonskapsler (cookies) primært til trafikkmåling og optimering av sidens innhold. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av informasjonskapsler. Les mer i vår Privacy Statement