Omsetningen i Gyldendal-eide ARK har vokst de siste årene, mens bokmarkedet står på stedet hvil. En av årsakene er at ARK var tidlig ute med å satse med omnichannel.
Suksess fra blanke ark
– Vi møter den digitale revolusjonen med Pearl. De ligger langt fremme på teknologi og er en effektiv og stabil driftspartner, sier markeds- og netthandelsdirektør Kjartan Dannatt i ARK.
ARK er Norges største bokhandelkjede. Med over 140 butikker over hele landet, nettbutikken ARK.no og leseappen ARK e-bok har selskapet den mest tilgjengelige måten å kjøpe bøker på i Norge.
"Klikk og hent"
Den tradisjonelle bokhandelen er satt under press fra blant annet netthandel, digitalisering og bransjeglidning. – For oss i ARK handler det om å gjøre ting mest mulig tilgjengelig for folk. Kunden anno 2017 tenker ikke på om de skal i butikken eller handle på nett. De skal bare handle, ha det tilgjengelig her og nå, hele tiden, hele døgnet, alltid. I partnerskap med Pearl utviklet vi tjenesten ”Klikk og hent”, sier Dannatt og berømmer effekten av løsningene.
Omsetningen i Gyldendal-eide ARK har vokst de siste årene, mens bokmarkedet står på stedet hvil. – En av årsakene er at ARK var tidlig ute med å satse multikanalt, altså på samspillet mellom butikk, nettbutikk og apper, sier konsernsjef John Tørres Thuv i Gyldendal.
Ny løsning på under et halvt år
– Hybris-løsningen har vært et veldig stort og viktig prosjekt for oss for at vi skal kunne tilby den best mulig digitale kundeopplevelsen, sier Dannatt.. – Vi har brukt under et halvt år på å planlegge, implementere og slippe den nye løsningen i markedet. Det er veldig, veldig sterkt.
ARK jobber tett med Pearl på drift og utvikling av løsninger for eCommerce og ERP. – SAP Commerce-plattform har det sterkeste produktet og den mest helhetlige støtten for omni-kanal eCommerce og lojalitet. SAP satser stort på Commerce som front-office plattform. Det er en utvikling vi skal dra nytte av i et marked som kommer til å utvikle seg raskt i mange år fremover, sier Dannatt.
– I handelen er det viktig å kunne hive seg raskt rundt og agere på trender, på kundebehov som dukker opp. Det betyr at de krava som kundene stiller til oss, de stiller vi også til Pearl. De er både en partner som er veldig dyktige, samtidig er de veldig ok å jobbe sammen med. Vi har veldig god kjemi med dem, og vi tror det er viktig for å lykkes med de utviklingsoppdragene vi har, sier Dannatt.