Burger
Kontorer
Lysaker

Strandveien 8, inngang B, 6. etasje
1366 Lysaker
Oslo, Norge

+47 957 06 042
bernhard.olsen@pearlgroup.no

Sandefjord

Østre Kullerød 4
3241 Sandefjord

+47 957 06 042
bernhard.olsen@pearlgroup.no

Stockholm

Rosenborgsgatan 12
SE-169 74 Solna 
Sweden

+46 708 31 98 02
carl.ostholm@pearlgroup.se

Göteborg

Lindholmspiren 7c
417 56 Göteborg
Sverige

+46 73 633 62 57
per.bengtson@pearlgroup.se

Kyiv

Gulliver, 1A Sportyvna Square
01023 Kyiv
Ukraina

+47 995 07 750
trond.pedersen@pearlgroup.no

Riga

Krišjāņa Valdemāra street 21 - 20

Riga, LV-1010

Latvia

+47 995 07 750
trond.pedersen@pearlgroup.no

Singapore

Pearl Care Singapore PTE LTD
9 Temasek Boulevard
31F Suntec Tower 2
Singapore 038989

+47 932 87 712
tom.berget@pearlgroup.no

Ledelsen
Geir Thoresen

CEO Pearl Group

geir.thoresen@pearlgroup.no
+47 976 71 574

Tom Berget

Business Development Director

tom.berget@pearlgroup.no
+47 932 87 712

Therese Mellegård

Project Director

therese.mellegaard@pearlgroup.no
+47 415 03 212

Bernhard Olsen

CEO Pearl Norway

bernhard.olsen@pearlgroup.no
+47 957 06 042

Ingemar Goksøyr

CFO

ingemar.goksoyr@pearlgroup.no
+47 90 60 10 00

Stian Green

Director Pearl Care

stian.green@pearlgroup.no
+47 920 11 808

Trond Pedersen

Director International Operations

trond.pedersen@pearlgroup.no
+47 995 07 750

Carl Östholm

CEO Pearl Sweden

carl.ostholm@pearlgroup.se
+46 708 31 98 02

Skrevet av


Pearl Group

Publisert


06.01.2021

Komplett bestod syretesten på Black Friday

newsItem-1232cf370908

Komplett ga kundene en køfri handleopplevelse på Black Friday. De bestod dermed syretesten etter å ha migrert sin web sider og SAP til skyen. – Kunden kunne handle uten at systemet hang underveis og det bidro skyløsningen Azure til, sier CIO Jostein Tuhus Sørli i Komplett.

Beslutningen om at Komplett skulle migrere til skyen ble tatt i april 2018. Microsoft Azure ble valgt som skyplattform for alt og Pearl hadde ansvaret for migreringen av hele SAP-plattformen til Azure. Samtlige servere skulle være i skyen innen utgangen av september,  for å rekke Black Friday. Det har vært en spennende tid for IT-sjefen og hans kolleger i Komplett.

Det er hardt arbeid som gjør at Komplett får det til, og vi er avhengige av partnere som forstår oss og hva Black Friday er for handelsbransjen. Det gjør Pearl, Atea og Microsoft.

CIO i Komplett, Jostein Tuhus Sørli.

– Azure kan bygge kapasiteten

– Natt til Black Friday er en ”happening” hos oss. Det var veldig gøy da vi rett over midnatt ser trafikken skyte i været, sier Tuhus Sørli.

Under komplett.nos peak denne store handelsdagen hadde nettbutikken mer enn 550 visninger per sekund og leverte 21 terabyte med data ut til kundene.

– Det er mye og det greide Azure å håndtere på en veldig god måte. Handleopplevelsen hos noen av konkurrentene våre den natta var ikke spesielt bra, så det er gøy å si at vi leverte en køfri opplevelse. Kompletts kunder kunne selv styre tempoet i nettbutikken, gjennom kassa og til betaling uten å måtte vente på systemet. Det viser at Azure skalerer på en svært god måte og våre kunder en svært god handleopplevelse, sier Tuhus Sørli og legger til: 

– I forbindelse med Black Friday hadde Komplett totalt ni handelsdager med bra trøkk. Alle Azure-tjenestene var oppe og fungerte veldig bra gjennom hele perioden.

Fra engangsinvestering på flere millioner til kr 10 000,-

– Før vi fikk Web og SAP i Azure måtte vi bestille hardware på vårparten og ta en stor investering for å sikre Black Friday. Nå doblet vi antall servere to dager i forveien for en brøkdel av prisen. Det ligger jo en bra kost i bunn for å kunne ha denne muligheten, men nå kan vi ta grep ut fra behov uten å måtte gå inn i store investeringsrunder hvert år, sier Tuhus Sørli. – Så farta og skalerbarhet var viktige forhold når vi  bestemte oss for å migrere til skyen – og Azure har levd opp til disse forventningene.

Mer manuelt arbeid enn antatt

Gjennom høsten har Komplett lært at skaleringen på denne infrastrukturen er mer manuelt arbeid enn først antatt.


– Heldigvis hadde vi tid til å teste dette tidligere i høst og inn mot Black Friday gjorde vi skaleringsjobben på onsdag. Så gikk vi inn på fredag med høyere kapasitet og skrudde ned igjen på lørdag. Så å skalere opp er foreløpig ikke så automatisert som vi håpet på, men vi klarte fint å håndtere det med manuelle prosesser. Dette var en viktig erfaring og vi har tro på at automatiseringen blir bedre etter hvert, sier Tuhus Sørli.

Se også: Komplett i skyen før Black Friday?