Burger
Kontorer
Lysaker

Lysaker Torg 45
1366 Lysaker
Oslo, Norge

Stian Green
+47 920 11 808
stian.green@pearlgroup.no

Sandefjord

Østre Kullerød 4
3241 Sandefjord

Stian Green
+47 920 11 808
stian.green@pearlgroup.no

Stockholm

Rosenborgsgatan 12
SE-169 74 Solna 
Sweden

Carl Östholm
+46 708 31 98 02
carl.ostholm@pearlgroup.se

Göteborg

Fabriksgatan 1
412 50 Göteborg
Sverige

Per Bengtson
+46 73 633 62 57
per.bengtson@pearlgroup.se

Malmö

Hyllie Stationstorg 31
215 32 Malmö
Sverige

Johan Linde
+46 704 444 551
johan.linde@pearlgroup.se 

Helsinki

Pearl Finland Oy
Meritullinkatu 1
00170 Helsinki

Tuomas Haimi
+358 10 579 84 70
tuomas.haimi@pearlgroup.fi

Tampere

Pearl Finland Oy
Koskikatu 7 A 2
33100 Tampere

Helena Järvi
 +35810 579 8471
helena.jarvi@pearlgroup.fi

Reykjavik

Borgatún 37
105 Reykjavík 
Iceland

Ingimar Guðjón Bjarnason
+3548424332
igb@pearlgroup.is 

Kyiv

Gulliver, 1A Sportyvna Square
01023 Kyiv
Ukraina

Trond Pedersen
+47 995 07 750
trond.pedersen@pearlgroup.no

Riga

Krišjāņa Valdemāra street 21 - 20
Riga, LV-1010
Latvia

Armands Slihte
+ 37 126 539 878
armands.slihte@pearlgroup.no

Singapore

Pearl Care Singapore PTE LTD
9 Temasek Boulevard
31F Suntec Tower 2
Singapore 038989

Are Gløersen
+65 915 048 94
are.gloersen@pearlgroup.no

Gdansk

Convert Group Polska Sp. z o.o.
Al. Grunwaldzka 472C, Olivia Star Building
80-309 Gdańsk

Marzena Poiret
+48 731 210 882
marzena@pearlconvert.no

Ledelsen
Carl Östholm

CEO i Pearl Group

carl.ostholm@pearlgroup.se
+46 708 31 98 02

Bernhard Olsen

Managing Director PearlCare

bernhard.olsen@pearlgroup.no
+47 957 06 042

Tom Berget

CCO

tom.berget@pearlgroup.no
+47 932 87 712

Therese Mellegård
Trond Pedersen

Director International Operations

trond.pedersen@pearlgroup.no
+47 995 07 750

Stian Green

COO & CEO Pearl Norway

stian.green@pearlgroup.no
+47 920 11 808

Per Bengtson

CEO Pearl Sweden

per.bengtson@pearlgroup.se
+46 736 336 257

 

Helena Järvi

CEO Pearl Finland

helena.jarvi@pearlgroup.fi
 +35810 579 8471


Tuomas Haimi

COO Pearl Finland

tuomas.haimi@pearlgroup.fi
+358 10 579 84 70

Ingimar Guðjón Bjarnason

CEO Pearl Iceland

igb@pearlgroup.is 
+35 484 243 32

Armands Slihte

CEO Pearl Latvia

armands.slihte@pearlgroup.no
+37 126 539 878


 

Marzena Poiret

Country Director Poland

marzena@pearlconvert.no
+48 731 210 882

Skrevet av


Pearl Group

Publisert


02.08.2022

Nøkkelen til en bedre arbeidsflyt

GettyImages-1283021188
Med den nyeste generasjonen av brukergrensesnittet Fiori får du fullt utbytte av SAP S/4HANA. Slik sparer du både tid og penger.

 

– Fiori er SAPs nyeste grensesnitt for S/4HANA, men det er mer enn bare et program. Selv kaller de det en «brukeropplevelse», sier Espen Solvang, Fiori-rådgiver og konsulent på supply chain management-teamet i Pearl Group.

 

Denne våren har han og kolleger holdt frokostseminar om Fiori for kunder som lurer på hva Fiori er og hva det kan gjøre for dem. Budskapet er enkelt: Fiori er fremtiden.

 

Solvang forklarer at Fiori gir brukeren en enklere og mer intuitiv måte å kjøre SAP-transaksjoner på. Brukergrensesnittet er helt nytt, og i motsetning til tidligere SAP-grensesnitt er Fiori bygget for flere ulike enheter, fra smarttelefoner til nettbrett og touch-skjermløsninger på lager.

 

Fiori skiller seg også ut fra tidligere grensesnitt fordi det er bygget rundt noe SAP kaller «tiles» ­– fliser, på godt norsk. Disse er sammenliknbare med appene vi har på mobilene våre: Små programmer for spesifikke oppgaver. Du kan for eksempel ha en tile som viser dagens salgstall, en som viser nyheter, en som holder deg oppdatert på innkjøpsordre, og så videre. Mulighetene er uendelige.

 

– Med Fiori har SAP bygget et rollebasert grensesnitt, slik at det brukeren ser alltid vil være tilpasset rollen hun har. Innkjøpere, salgspersonell, økonomisjefer og lageransatte vil alle ha forskjellige innganger til brukergrensesnittet når de logger på, sier Solvang.

 

 

Alt på ett sted

 

Når du logger på Fiori, så er SAP Fiori Launchpad det første du møter. Denne startsiden er selve hjertet i systemet, og fungerer som en hjemskjerm for alt som foregår i Fiori. Her samler SAP all informasjonen og alle tiles du trenger, omtrent som på en smarttelefon.

 

– Du kan få masse forskjellig informasjon direkte i Fiori. Launchpaden blir et dashboard for bedriften, som er tilpasset deg som sluttbruker, sier Solvang.

 

Han forklarer at det også er enkelt å koble Fiori til eksterne systemer, for eksempel SAP Ariba eller SAP SuccessFactors.

 

– Hovedpoenget er at du samler all informasjonen som er relevant for din bedrift på et sted. Fiori er ikke bare et grensesnitt, det er en brukeropplevelse, sier Solvang.

 

SAP har brukt mye tid og krefter på å modernisere SAP og skape noe som er konsistent på tvers av enheter. Målet med Fiori er at alt skal være enkelt, effektivt og gjenkjennelig for sluttbruker.

 

– Når SAP har utviklet de nye applikasjonene i grensesnittet, så har de tenkt ut fra en forretningslogikk mer enn en SAP-logikk. Mange av måtene å jobbe på i det gamle systemet har nå blitt erstattet av nye Fiori-applikasjoner som har en mer moderne og mer intuitiv måte å arbeide på, sier Solvang.

 

Han forteller at mange kunder også synes det er kult at Fiori gir dem frihet til å gjøre egne tilpasninger i systemet. Du kan for eksempel bestemme hvilken temafarge du skal ha, lage snarveier eller lage egne varianter av faste applikasjoner.

 

– På den måten blir hele systemet litt mer ditt, sier Solvang.

 

 

Klar oppfordring

 

For Pearl Group og Solvang er anbefalingen til kundene klar: Med Fiori får du maksimalt ut av SAP S/4HANA.

 

– Mange forstår ikke helt hva som er forskjellen på Fiori og den gamle løsningen. Det å oppgradere til S/4HANA er i utgangspunktet en ren teknisk migrering, men for å få utnyttet det nye tekniske, og for å virkelig få utbytte av migreringen, så må du ta i bruk i Fiori, sier Solvang.

 

Han forklarer at SAP med Fiori gir tilgang på et stort antall nye applikasjoner, som alle er klare til bruk. Der man tidligere utviklet egne løsninger for rapporter, for eksempel, kan man nå ta i bruk standardiserte apper som ligger klare i Fiori.

 

– Dermed kan du øke effektiviteten hos sluttbruker. Du trenger færre klikk, og du må hoppe mindre fra vindu til vindu. Fiori gjør også at du kan automatisere flere prosesser, slik at du heller kan følge med på avvik, sier Solvang.

 

Å ta i bruk noe man ikke kjenner er alltid en utfordring, spesielt i næringslivet. Likevel er Solvang opptatt av å få frem at alle som bruker SAP i dag vil ha mye igjen for å gå over til Fiori. De nye funksjonene, og det nye designet, venner man seg fort til. Og når man først er i gang, er det bare fordeler.

 

– Det viktigste å huske på er at Fiori er et moderne og tidsriktig grensesnitt som er tilpasset sluttbruker. Og for å få utnyttet fordelene med HANA-databasen maksimalt, så må du ha Fiori. All innovasjon som skjer i SAP fremover vil foregå i Fiori, ikke i det gamle grensesnittet, sier Solvang.

3 store fordeler med Fiori

  • Embedded Analytics:

    Med Fiori kan du analysere transaksjondata i sanntid. Selger du noe, så får du informasjon om det en gang, uten å måtte kjøre ut rapporter. Fiori gjør også at du som kunde får maksimalt ut av en av de største fordelene med S/4HANA, nemlig det at alt du trenger av data ligger klart i HANA-databasen. Dette sparer mye tid. Hvis du ikke bruker Fiori, så får du ikke benyttet deg av denne fordelen.

  • Enterprise Search:

    Med Fiori får du også tilgang på Enterprise Search, en funksjonalitet som i praksis er som et Google-søk for bedriften din. Dette gjør at du kan søke opp all informasjon som angår transaksjonene dine, når som helst – enten det er kunder, leverandører eller ansatte.

  • Notifications:

    Med Fiori får du også mulighet til å skru på notifikasjoner. Litt som på Facebook kan du få beskjed om ting du må huske å følge opp, direkte i launchpaden.