Burger
Kontorer
Lysaker

Lysaker 45
1366 Lysaker
Oslo, Norge

+47 957 06 042
bernhard.olsen@pearlgroup.no

Sandefjord

Østre Kullerød 4
3241 Sandefjord

+47 957 06 042
bernhard.olsen@pearlgroup.no

Stockholm

Rosenborgsgatan 12
SE-169 74 Solna 
Sweden

+46 708 31 98 02
carl.ostholm@pearlgroup.se

Göteborg

Datavägen 14A
436 32 Göteborg
Sverige

+46 73 633 62 57
per.bengtson@pearlgroup.se

Malmö

Hyllie Stationstorg 31
215 32 Malmö
Sverige

Johan Linde
+46 704 444 551
johan.linde@pearlgroup.se 

Kyiv

Gulliver, 1A Sportyvna Square
01023 Kyiv
Ukraina

+47 995 07 750
trond.pedersen@pearlgroup.no

Riga

Krišjāņa Valdemāra street 21 - 20
Riga, LV-1010
Latvia

+ 37 126 539 878
armands.slihte@pearlgroup.no

Singapore

Pearl Care Singapore PTE LTD
9 Temasek Boulevard
31F Suntec Tower 2
Singapore 038989

+65 915 048 94
Are Gløersen

Helsinki

Pearl Finland Oy
Meritullinkatu 1
00170 Helsinki

Tuomas Haimi
+358 10 579 84 70
tuomas.haimi@pearlgroup.fi

Tampere

Pearl Finland Oy
Koskikatu 7 A 2
33100 Tampere

Helena Järvi
 +35810 579 8471
helena.jarvi@pearlgroup.fi

Ledelsen
Trond Skjellerud

CEO Pearl Group

trond.skjellerud@pearlgroup.no
+47 45 002 800

Tom Berget

Business Development Director

tom.berget@pearlgroup.no
+47 932 87 712

Therese Mellegård

Project Director

therese.mellegaard@pearlgroup.no
+47 415 03 212

Bernhard Olsen

CEO Pearl Norway

bernhard.olsen@pearlgroup.no
+47 957 06 042

Ingemar Goksøyr

CFO

ingemar.goksoyr@pearlgroup.no
+47 90 60 10 00

Stian Green

Director Pearl Care

stian.green@pearlgroup.no
+47 920 11 808

Trond Pedersen

Director International Operations

trond.pedersen@pearlgroup.no
+47 995 07 750

Carl Östholm

CEO Pearl Sweden

carl.ostholm@pearlgroup.se
+46 708 31 98 02

Helena Järvi

CEO Pearl Finland

helena.jarvi@pearlgroup.fi
 +35810 579 8471

Tuomas Haimi

COO Pearl Finland

tuomas.haimi@pearlgroup.fi
+358 10 579 84 70

Armands Slihte

CEO Pearl Latvia

armands.slihte@pearlgroup.no
+37 126 539 878


 

Skrevet av


Pearl Group

Publisert


04.12.2023

Slik lykkes du med generativ AI

Slik lykkes du med generativ AI (2)
Å skape innovasjon og nye muligheter med generativ AI er enklere enn mange tror. Første skritt er å finne riktig modell for din bedrifts behov.

– Ved å ta i bruk modeller for generativ AI kan du forbedre alt fra produktpresentasjoner, finansiell rapportering og interne prosesser, til måten du snakker med kundene dine på via kundetjenester, sier principal SAP-konsulent og AI-ekspert i Pearl Group, Bjørn Hellem.

– Det er ingen tvil om at det ligger et enormt potensialt og stor konkurransekraft i teknologien. Men det handler om hvordan du gjør det, legger han til. 

Generativ AI er på full fart inn i de fleste bransjer som en banebrytende teknologi, og bedriftene kappes om hvem som er raskest til å ta den i bruk. Dagens mest omtalte form for generativ AI er ChatGPT fra OpenAI. Selv om generativ AI er langt mer enn ChatGPT, kan den tjene som sammenligning for å forstå mer av spennvidden i teknologien.

– Chatboten er trent på enorme mengder usorterte data som ligger åpent ute på nettet, og uten å være fininnstilt på noe bestemt område, fag eller bransje besvarer den spørsmål og oppgaver ved å kverne sammen all tilgjengelig data og generere et generelt svar, med varierende kvalitet – og flere etiske problemstillinger, som for eksempel opphavsrett, sier Harald Vedvik, som er Pearl Groups andre AI-ekspert, som også bærer tittelen principal SAP-konsulent.

 

Skreddersy bedriftens AI med egne data

ChatGPT er en såkalt «grunnmodell» basert på ekstremt mange åpne datakilder, og blir slik en slags avansert Google, tilgjengelig for alle. De to AI-ekspertene i Pearl Group forteller at det for bedrifter som ønsker å lykkes med generativ AI forholder seg annerledes. Her er det mindre modeller basert på kun bedriftens data som gjelder.

– Du kan «eie» din egen ChatGPT i «eget hus» med grunnmodeller basert på mindre, men egne data – som produktinformasjon, finansielle data eller rapporter. Med Open Source-teknologi åpnes muligheten til å rette AI inn mot innovasjon, forbedringer av effektivitet eller annet du ønsker å satse på i egen bedrift, sier Bjørn Hellem.

Mange bedrifter bruker store ressurser på å skrive produkttekster som inneholder mye relevant produktdata fra leverandører og gjerne et selgende språk som retter seg mot en spesifikk målgruppe. Denne jobben kan du nå overlate til generativ AI – i tillegg til en rekke andre oppgaver.

– Den generative AI´en kan bygge opp tekst og produktbeskrivelser som treffer de kriteriene du ber den om å ta hensyn til, og den kan også hjelpe deg med å gjøre kategoriseringer av nye produkter. Mulighetsrommet er enormt, sier Hellem.

 

Hvordan virker generativ AI?

artikel1 (2)

 

Hva er generativ vs. tradisjonell AI?

Tradisjonell AI kan utføre bestemte oppgaver ved å følge gitte regler og algoritmer basert på programmering. Generativ AI lærer ved å gjenkjenne mønstre i eksisterende data og trenes opp til å «generere» eller skape nye data, som tekst og bilder. Generativ AI lærer og kan forbedre seg over tid.

 
Hvordan virker ML? 

artikel2 (1)

 
3 metoder for bruk av foundation models

artikel 3

 
Nyttig assistent til en rekke formål

Du kan med andre ord mate din bedrifts AI-modell med det du selv ønsker at den skal svare på av data, og fortelle den hvordan den skal svare og oppføre seg.

– Det betyr at du får relevante svar på det du spør om og at du beholder kontroll på etiske retningslinjer, siden du har matet dem inn selv. Du får «svarene» innpakket i ønsket språkdrakt, tilpasset valgte målgrupper – og med en god grammatikk, setningsoppbygning og struktur som gjør at du kun trenger å lese korrektur, sier Vedvik.  

Generativ AI kan altså bidra til å øke effektiviteten i bedriften, samtidig som du øker verdien av tjenestene dine overfor kundene på en rekke ulike måter. 

– En annen mulighet er å mate AI´en med finansielle tall og bruke den som en chatbot mot egne data. Spør den for eksempel om hvilke produkter som var mest solgt eller omsetningen i en bestemt avdeling i Q1 2022 – eller bruk den som en assistent når du skal skrive rapporter, sier Vedvik, og legger til:  

– Har bedriften en nettbutikk, kan du ved hjelp av en AI-modell utvikle en virtuell AI-assistent, som trenes opp til å snakke med kundene akkurat som en virkelig person som kommer med personifiserte og detaljerte forslag, sier han.

 

Hvordan komme i gang med din AI?

Første skritt for å komme i gang med generativ AI for din bedrift er å finne den rette grunnmodellen for bedriftens behov. Vedvik og Hellem står klare til å bistå. 

–Vi kan hjelpe deg i gang. Vi starter med å identifisere hvilket ønske eller visjon din bedrift har, og deretter finner vi den riktige modellmatchen. Mange av AI-modellene er ferdigtrent på en rekke ulike behov eller scenarier, slik at du kun trenger å mate inn dataene dine. Innsatsen som kreves for å komme i gang er liten. Det er en lavthengende frukt som kan ha store gevinster på sikt, mener Hellem.

For fremoverlente bedrifter som ønsker å investere i innovasjon, finnes det også muligheter for å få finansiert oppstarten med generative AI-modeller.

– Vi har vært involvert i flere innovasjonsprosjekter med kunder som har vekket nok interesse hos partnere vi jobber tett på, som for eksempel Amazon, til å ha utløst en finansiering av prosjektet. Hvis du vil komme til oss med en innovasjonscase: Ikke tenk for smått – tenk heller stort, lyder rådet fra de to AI-ekspertene i Pearl Group.

Tre populære verktøy basert på generativ AI:

Sagemaker AWS-service-icon_sagemaker.5ccec16f16a04ed56cb1d7f02dcdada8de261923

Lar deg bygge en AI-modell helt fra scratch og trener den etter din bedrifts behov. Den gir utviklere mulighet til raskt og enkelt bygge og trene maskinlæringsmodeller, uten å måtte håndtere infrastruktur.

 

Amazon Forecastawsforecast_1

En prediksjonsmodell som er ferdig trent til å gi prognoser for fremtidige scenarier basert på historiske data. For eksempel kan tjenesten forutsi kundeetterspørsel etter en kampanje, justert for variasjoner som sesong, helligdager og værmeldinger.

 

QuickSight Q

amazon-quicksight@2x@2x

En generativ AI-modell rettet mot bedriftsrapporter, som lar deg kan «prate med rapporten» for å hente innsikter om forretningsdata. Tjenesten er et selvbetjent analyseverktøy som lar deg ta informerte forretningsbeslutninger.

Vil du vite mer om hvordan generativ AI kan ta bedriften din til neste nivå? Kontakt bjorn.hellem@pearlgroup.no eller harald.vedvik@pearlgroup.no i dag!