Netthandelsbransjen kan se tilbake på to år med en vanvittig vekst og utvikling, dette gjør det vanskeligere og mindre forutsigbart en noen gang å forsøke å forutse hvor vi vil bevege oss inn i det kommende året. Vi i Pearl gjør uansett et forsøk, og har utfordret Team Lead for Commerce Norge, Erlend Sørby Johansen på hvilke trender som vil være gjeldene i 2022.
"Om vi tar for oss det norske markedet tror jeg vi vil se at mange endelig begynner å levere på begrepene man har snakket om lenge" sier Johansen
Her er hans spådommer for 2022
Headless Commerce:
Dette er ikke nytt for året, men en del av landskapsendringene vi har sett over tid. Enkelte har enten ferdigstilt eller er allerede godt i gang med reisen til en headless arkitektur, men det er fremdeles mange som ikke har kommet ut av startgropen. Dette vil være et aktuelt tema for mange i Norge, også i 2022.
Composable Commerce
Composable Commerce er at man setter sammen med de beste komponentene innenfor sitt område. Dette kan være feks søk, CMS, PIM og en Commerce-motor. Denne strategien gir en rekke fordeler. Gartners oppsummerer det enkelt på denne måten:
"By 2023, Enterprises with a Composable Commerce approach will outpace competition by 80%"
I 2022 vil trenden med å bryte arkitekturen opp i flere mindre forretningskritiske funksjoner etter «best of breed prinsippet» fortsette. Det slippes i dag så mye bra programvare at det mest krevende viser seg å være å ta beslutninger og sikre videre fremdrift.
Vi har lang erfaring med å bryte opp monolitten SAP Commerce etter Composable Commerce prinsippet. Ta kontakt om du trenger hjelp med å komme i gang, eller les mer om vårt tilbud her:
Digital tjenesteplatform
Kjært barn har mange navn, men behovet for å samle data ett sted i skyen og gjøre de lett tilgjengelig gjennom åpne og godt dokumenterte grensesnitt har tiltatt voldsomt i senere tid. Denne poteten blir enda hetere i 2022
Mange virksomheter sitter i dag på enorme mengder data som de ikke evner å utnytte på en fornuftig og verdiskapende måte. For å ligge foran konkurrentene er det viktig å få tilgang til denne dataen.
Med en digital tjenesteplattform kan man enklere utnytte den store verdien som ligger i en stadig økende mengde data, og i tillegg kunne utvikle nye tjenester raskere. Bedre utnyttelse og tilgjengeliggjøring av denne dataen, kombinert med utnyttelse av eksterne datakilder vil sørge for at din virksomhet kan ta ut sitt fulle forretningsmessige potensial.
Leveranser (Leverandørteknologi)
Pandemien har også bydd på store utfordringer, og stor innovasjonstakt innenfor logistikk og distribusjonsleddet. Her forventer vi et bredere spekter av tilbydere, og bedre tjenester utover året. Både når det kommer til hastighet, presisjon og kommunikasjon – rett og slett fordi kundene forventer det.
Les mer om hva vår kunde Jernia har gjort for å forbedre kundeopplevelsen her:
Live shopping
I det pandemien traff oss var det ikke mange som våget seg ut i terrenget med live shopping eller kundeservice. Pandemien har gjort at isen er brutt, og at noen pioneerer har gått forran og lansert dette. Vi forventer at dette øker i popularitet, og at vi vil se stadig flere kaster seg på denne bølgen i løpet av 2022.
Vi har egne eksperter på strategi innenfor de
overnevnte områdene, både når det kommer til teknologi og gjennomføring. Vi har også lang
erfaring med å bryte opp Monolitten SAP Commerce etter Composable Commerce prinsippet. Ta kontakt om du trenger hjelp med å komme i gang!
Erlend Sørby Johansen
erlend.sorby.johansen@pearlgroup.no