Burger
Kontorer
Lysaker

Strandveien 8, inngang B, 6. etasje
1366 Lysaker
Oslo, Norge

+47 957 06 042
bernhard.olsen@pearlgroup.no

Sandefjord

Østre Kullerød 4
3241 Sandefjord

+47 957 06 042
bernhard.olsen@pearlgroup.no

Stockholm

Rosenborgsgatan 12
SE-169 74 Solna 
Sweden

+46 708 31 98 02
carl.ostholm@pearlgroup.se

Göteborg

Lindholmspiren 7c
417 56 Göteborg
Sverige

+46 73 633 62 57
per.bengtson@pearlgroup.se

Kyiv

Gulliver, 1A Sportyvna Square
01023 Kyiv
Ukraina

+47 995 07 750
trond.pedersen@pearlgroup.no

Riga

Krišjāņa Valdemāra street 21 - 20

Riga, LV-1010

Latvia

+47 995 07 750
trond.pedersen@pearlgroup.no

Singapore

Pearl Care Singapore PTE LTD
9 Temasek Boulevard
31F Suntec Tower 2
Singapore 038989

+47 932 87 712
tom.berget@pearlgroup.no

Ledelsen
Geir Thoresen

CEO Pearl Group

geir.thoresen@pearlgroup.no
+47 976 71 574

Tom Berget

Business Development Director

tom.berget@pearlgroup.no
+47 932 87 712

Therese Mellegård

Project Director

therese.mellegaard@pearlgroup.no
+47 415 03 212

Bernhard Olsen

CEO Pearl Norway

bernhard.olsen@pearlgroup.no
+47 957 06 042

Ingemar Goksøyr

CFO

ingemar.goksoyr@pearlgroup.no
+47 90 60 10 00

Stian Green

Director Pearl Care

stian.green@pearlgroup.no
+47 920 11 808

Trond Pedersen

Director International Operations

trond.pedersen@pearlgroup.no
+47 995 07 750

Carl Östholm

CEO Pearl Sweden

carl.ostholm@pearlgroup.se
+46 708 31 98 02

Skrevet av


Erland Sørby Johansen

Publisert


22.02.2022

Trendene vi ser for netthandel i 2022

Woman VR goggles

Netthandelsbransjen kan se tilbake på to år med en vanvittig vekst og utvikling, dette gjør det vanskeligere og mindre forutsigbart en noen gang å forsøke å forutse hvor vi vil bevege oss inn i det kommende året. Vi i Pearl gjør uansett et forsøk, og har utfordret Team Lead for Commerce Norge, Erlend Sørby Johansen på hvilke trender som vil være gjeldene i 2022. 

"Om vi tar for oss det norske markedet tror jeg vi vil se at mange endelig begynner å levere på begrepene man har snakket om lenge" sier Johansen

Her er hans spådommer for 2022

 

Headless Commerce:

Dette er ikke nytt for året, men en del av landskapsendringene vi har sett over tid. Enkelte har enten ferdigstilt eller er allerede godt i gang med reisen til en headless arkitektur, men det er fremdeles mange som ikke har kommet ut av startgropen. Dette vil være et aktuelt tema for mange i Norge, også i 2022.

Les mer om Headless Commerce

 

Composable Commerce

Composable Commerce er at man setter sammen med de beste komponentene innenfor sitt område. Dette kan være feks søk, CMS, PIM og en Commerce-motor. Denne strategien gir en rekke fordeler. Gartners oppsummerer det enkelt på denne måten:

 

"By 2023, Enterprises with a Composable Commerce approach will outpace competition by 80%"

I 2022 vil trenden med å bryte arkitekturen opp i flere mindre forretningskritiske funksjoner etter «best of breed prinsippet» fortsette. Det slippes i dag så mye bra programvare at det mest krevende viser seg å være å ta beslutninger og sikre videre fremdrift.

 

Vi har lang erfaring med å bryte opp monolitten SAP Commerce etter Composable Commerce prinsippet. Ta kontakt om du trenger hjelp med å komme i gang, eller les mer om vårt tilbud her: 

SAP Commerce Audit pakke

Digital tjenesteplatform

Kjært barn har mange navn, men behovet for å samle data ett sted i skyen og gjøre de lett tilgjengelig gjennom åpne og godt dokumenterte grensesnitt har tiltatt voldsomt i senere tid. Denne poteten blir enda hetere i 2022

 

Mange virksomheter sitter i dag på enorme mengder data som de ikke evner å utnytte på en fornuftig og verdiskapende måte. For å ligge foran konkurrentene er det viktig  å få tilgang til denne dataen.  

 

Med en digital tjenesteplattform kan man enklere  utnytte den store verdien som ligger i en stadig økende mengde data, og i tillegg kunne utvikle nye tjenester raskere. Bedre utnyttelse og tilgjengeliggjøring av denne dataen, kombinert med utnyttelse av eksterne datakilder vil sørge for at din virksomhet kan ta ut sitt fulle forretningsmessige potensial.

 


Leveranser (Leverandørteknologi)

Pandemien har også bydd på store utfordringer, og stor innovasjonstakt innenfor logistikk og distribusjonsleddet. Her forventer vi et bredere spekter av tilbydere, og bedre tjenester utover året. Både når det kommer til hastighet, presisjon og kommunikasjon – rett og slett fordi kundene forventer det.

Les mer om hva vår kunde Jernia har gjort for å forbedre kundeopplevelsen her:

 

Jernia lanserer ny løsning fra Posten og Bring



Live shopping

I det pandemien traff oss var det ikke mange som våget seg ut i terrenget med live shopping eller kundeservice. Pandemien har gjort at isen er brutt, og at noen pioneerer har gått forran og lansert dette. Vi forventer at dette øker i popularitet, og at vi vil se stadig flere kaster seg på denne bølgen i løpet av 2022.

 

 

Screenshot 2022-02-15 at 15.59.14

Vi har egne eksperter på strategi innenfor de

overnevnte områdene, både når det kommer til teknologi og gjennomføring. Vi har også lang

erfaring med å bryte opp Monolitten SAP Commerce etter Composable Commerce prinsippet. Ta kontakt om du trenger hjelp med å komme i gang!

 

 

Erlend Sørby Johansen

erlend.sorby.johansen@pearlgroup.no