burger-menu_blue
ExitCrossBlue

Lukk

burger-menu_blue

Kontorer

Lysaker
plusMinusExpander plusMinusExpander

Strandveien 8, inngang B, 6. etasje
1366 Lysaker
Oslo, Norge

+47 67 10 88 00
geir.thoresen@pearlgroup.no

Sandefjord
plusMinusExpander plusMinusExpander

Østre Kullerød 4
3241 Sandefjord

+47 957 06 042
bernhard.olsen@pearlgroup.no
Stockholm
plusMinusExpander plusMinusExpander

Mäster Samuelsgatan 60
111 21 Stockholm
Sverige

+46 709 18 51 29
erik.soderholm@pearlgroup.no
Kiev
plusMinusExpander plusMinusExpander

Gulliver, 1A Sportyvna Square
01023 Kyiv
Ukraina

+47 995 07 750
trond.pedersen@pearlgroup.no
Riga
plusMinusExpander plusMinusExpander

Dzirnavu 57-4a

Riga, LV-1010
Latvia

+371 66 11 89 90
edgars.egle@pearlgroup.no
Singapore
plusMinusExpander plusMinusExpander

Pearl Care Singapore PTE LTD
9 Temasek Boulevard
31F Suntec Tower 2
Singapore 038989

+47 932 87 712
tom.berget@pearlgroup.no

Ledelsen

Geir Thoresen
plusMinusExpander plusMinusExpander

CEO Pearl Group

geir.thoresen@pearlgroup.no

+47 67 10 88 00

Tom Berget
plusMinusExpander plusMinusExpander

Business Development Director

tom.berget@pearlgroup.no
+47 932 87 712

Therese Mellegård
plusMinusExpander plusMinusExpander

Project Director

therese.mellegaard@pearlgroup.no
+47 415 03 212

Bernhard Olsen
plusMinusExpander plusMinusExpander

CEO Pearl Norway

bernhard.olsen@pearlgroup.no
+47 957 06 042

Stian Green
plusMinusExpander plusMinusExpander

Director Pearl Care

stian.green@pearlgroup.no
+47 920 11 808

Trond Pedersen
plusMinusExpander plusMinusExpander

Director International Operations

trond.pedersen@pearlgroup.no
+47 995 07 750

Erik Søderholm
plusMinusExpander plusMinusExpander

CEO Pearl Sweden

erik.soderholm@pearlgroup.no
+46 709 18 51 29

Edgars Egle
plusMinusExpander plusMinusExpander

CEO Pearl Latvia

edgars.egle@pearlgroup.no
+371 29 14 44 93

skrevet av


Jens Fossum
Salgs og Markedssjef

publisert


06.01.2021

reading time


9 min

Unngå konkurs!

Kan man unngå å gå konkurs ved riktig bruk av teknologi?

Da jeg gikk på Handelshøyskolen BI, ble vi innprentet forskjellige modeller for å drive en bedrift på best mulig måte. En ting husker jeg i hvert fall, bedriften må ha høyere inntekter enn utgifter for å få et positivt resultat. Får man negative resultater lenge nok, går man konkurs.


I 2018 skrev e24.no om konkursbølgen som har skyllet over retailerne i Norge. Blant annet måtte Enklere Liv, kleskjeden PM og blomsterbutikkene til Finn Schjøll stenge dørene. Det var med nød og neppe at Nille unngikk konkurs, og bankene eier nå flere kjeder enn de kanskje er komfortable med?


Dette året har Hansen & Dysvik gått konkurs, og det er dessverre en rekke kjeder som balanserer på en tynn line for å klare seg. Toys R’ Us gikk først konkurs i USA, der de måtte legge ned over 1.000 megabutikker, som senere påvirket det norske markedet ved at Top Toy måtte legge ned etter en katastrofal julehandel. Sears slo seg konkurs etter 126 års drift. Dette var et selskap som hadde vært igjennom mange endringer i markedet, og til slutt måtte gi opp.


Hvis vi skal gå tilbake til dette med inntekter og utgifter, er det viktig å ha kontroll på alle de finansielle prosessene som følger en kunde. Alt fra planlegging av innkjøp, selve innkjøpet, logistikk og håndtering av varer, salg, leveranse, fakturering, retur og ettermarked.

Ta kontroll over økonomien

En venn av meg har startet egen bedrift med netthandel. Det første «ERP-systemet» kan ikke lengre håndtere antall ordre som kommer inn, mest fordi det er null integrasjon mellom netthandelsløsningen og systemet som sørger for at pengene kom inn.


ERP-systemet SAP S/4 HANA gir kontroll over økonomien. Situasjonen til min venn er ikke direkte sammenlignbar med grunnene til å velge en ERP-løsning fra SAP, men sannheten er ikke så langt unna heller. Svært mange selskap har eldre ERP-løsninger som gjerne har vært skrudd på til det ugjenkjennelige. Uansett hvilket system disse bedriftene skal inn i, blir det som en ny installasjon.


Nå skal jeg være påståelig å si at da kan det være like greit å velge en løsning som du slipper å bytte ut i fremtiden. Da kan du gå over på SAP S/4 HANA.

Hva kan vi gjøre for å øke inntektene?

Det finnes få finansdirektører, controllere, økonomisjefer og ansatte i økonomiavdelingen som ikke kjenner til triksene for å redusere kostnadene i bedriften. Til slutt kan man ikke redusere lengre, uten å la ansatte gå og spare inn lønningene deres.


Nå er det på tide å vekke opp salgsdirektøren og markedsdirektøren. Hva kan vi gjøre for å øke inntektene?

Salgssjefen vil påstå at det er smart å investere i en CRM-løsning, markedssjefen vil ha større plakater, flere sjokkselgere og vippetasser i butikken, men er også enig at dere må ha en bedre løsning for e-Handel. Hvorfor ikke begge deler sier vi i Pearl?

Konklusjon

Blir dette en litt for enkel løsning på et omfattende problem?

Ja, det blir det nok.

I stedet for å utvide med ekstra butikker på hvert eneste lille kjøpesenter i dette lange tynne landet vårt, kan det være en idé å utvide den butikken folk flest bruker, nemlig den på internett. For at du skal kunne fungere som en konkurransedyktig aktør på nettet, må du ha finans- og logistikksystemene i orden. For å trekke folk flest inn i netthandelsløsningen deres, påstår vi at dere må ha smarte løsninger for å kunne differensiere markedsføringen og starte med triggerbasert markedsføring. Betalingsleverandøren Adyan hevder at kunder som handler i mer enn en kanal, handler for 30% mer sammenlignet med andre kunder.

 

Det vi beskriver over er fullt mulig å få til med løsninger fra SAP. Ta kontakt for å finne ut mer om hvordan Pearl og våre samarbeidspartnere kan hjelpe din bedrift med økonomistyring, markedsføring og netthandel.

Jens Fossum, Salgs og Markedssjef
E-post: jens.fossum@pearlgroup.no
Mobil: 470 34 200

Kilder:
https://no.ehandel.com/artikler/studie-viser-at-omnikanal-kunder-handler-dobbelt-sa-ofte/460931
https://e24.no/naeringsliv/dette-er-konkursaaret-2018/24526132
https://e24.no/boers-og-finans/konkurs/sears-avslaar-styrelederens-siste-bud-gaar-konkurs/24536016
https://no.ehandel.com/artikler/toys-r-us-erklaert-konkurs-etter-sviktende-julesalg/454607

Nysgjerrig på hva vi gjør?

Vi hører gjerne fra deg!