Burger
Kontorer
Lysaker

Strandveien 8, inngang B, 6. etasje
1366 Lysaker
Oslo, Norge

+47 957 06 042
bernhard.olsen@pearlgroup.no

Sandefjord

Østre Kullerød 4
3241 Sandefjord

+47 957 06 042
bernhard.olsen@pearlgroup.no

Stockholm

Rosenborgsgatan 12
SE-169 74 Solna 
Sweden

+46 708 31 98 02
carl.ostholm@pearlgroup.se

Göteborg

Lindholmspiren 7c
417 56 Göteborg
Sverige

+46 73 633 62 57
per.bengtson@pearlgroup.se

Kyiv

Gulliver, 1A Sportyvna Square
01023 Kyiv
Ukraina

+47 995 07 750
trond.pedersen@pearlgroup.no

Riga

Krišjāņa Valdemāra street 21 - 20

Riga, LV-1010

Latvia

+47 995 07 750
trond.pedersen@pearlgroup.no

Singapore

Pearl Care Singapore PTE LTD
9 Temasek Boulevard
31F Suntec Tower 2
Singapore 038989

+47 932 87 712
tom.berget@pearlgroup.no

Helsinki

Osoite ilmoitetaan myöhemmin
Helsinki
Finland

+358 50 408 0566
tuomas.haimi@pearlgroup.fi

Ledelsen
Geir Thoresen

CEO Pearl Group

geir.thoresen@pearlgroup.no
+47 976 71 574

Tom Berget

Business Development Director

tom.berget@pearlgroup.no
+47 932 87 712

Therese Mellegård

Project Director

therese.mellegaard@pearlgroup.no
+47 415 03 212

Bernhard Olsen

CEO Pearl Norway

bernhard.olsen@pearlgroup.no
+47 957 06 042

Ingemar Goksøyr

CFO

ingemar.goksoyr@pearlgroup.no
+47 90 60 10 00

Stian Green

Director Pearl Care

stian.green@pearlgroup.no
+47 920 11 808

Trond Pedersen

Director International Operations

trond.pedersen@pearlgroup.no
+47 995 07 750

Carl Östholm

CEO Pearl Sweden

carl.ostholm@pearlgroup.se
+46 708 31 98 02

Skrevet av


Pearl Group

Publisert


06.01.2021

Unngå konkurs!

newsItem-1359cf370908

Kan man unngå å gå konkurs ved riktig bruk av teknologi?

Da jeg gikk på Handelshøyskolen BI, ble vi innprentet forskjellige modeller for å drive en bedrift på best mulig måte. En ting husker jeg i hvert fall, bedriften må ha høyere inntekter enn utgifter for å få et positivt resultat. Får man negative resultater lenge nok, går man konkurs.


I 2018 skrev e24.no om konkursbølgen som har skyllet over retailerne i Norge. Blant annet måtte Enklere Liv, kleskjeden PM og blomsterbutikkene til Finn Schjøll stenge dørene. Det var med nød og neppe at Nille unngikk konkurs, og bankene eier nå flere kjeder enn de kanskje er komfortable med?


Dette året har Hansen & Dysvik gått konkurs, og det er dessverre en rekke kjeder som balanserer på en tynn line for å klare seg. Toys R’ Us gikk først konkurs i USA, der de måtte legge ned over 1.000 megabutikker, som senere påvirket det norske markedet ved at Top Toy måtte legge ned etter en katastrofal julehandel. Sears slo seg konkurs etter 126 års drift. Dette var et selskap som hadde vært igjennom mange endringer i markedet, og til slutt måtte gi opp.


Hvis vi skal gå tilbake til dette med inntekter og utgifter, er det viktig å ha kontroll på alle de finansielle prosessene som følger en kunde. Alt fra planlegging av innkjøp, selve innkjøpet, logistikk og håndtering av varer, salg, leveranse, fakturering, retur og ettermarked.

Ta kontroll over økonomien

En venn av meg har startet egen bedrift med netthandel. Det første «ERP-systemet» kan ikke lengre håndtere antall ordre som kommer inn, mest fordi det er null integrasjon mellom netthandelsløsningen og systemet som sørger for at pengene kom inn.


ERP-systemet SAP S/4 HANA gir kontroll over økonomien. Situasjonen til min venn er ikke direkte sammenlignbar med grunnene til å velge en ERP-løsning fra SAP, men sannheten er ikke så langt unna heller. Svært mange selskap har eldre ERP-løsninger som gjerne har vært skrudd på til det ugjenkjennelige. Uansett hvilket system disse bedriftene skal inn i, blir det som en ny installasjon.


Nå skal jeg være påståelig å si at da kan det være like greit å velge en løsning som du slipper å bytte ut i fremtiden. Da kan du gå over på SAP S/4 HANA.

Hva kan vi gjøre for å øke inntektene?

Det finnes få finansdirektører, controllere, økonomisjefer og ansatte i økonomiavdelingen som ikke kjenner til triksene for å redusere kostnadene i bedriften. Til slutt kan man ikke redusere lengre, uten å la ansatte gå og spare inn lønningene deres.


Nå er det på tide å vekke opp salgsdirektøren og markedsdirektøren. Hva kan vi gjøre for å øke inntektene?

Salgssjefen vil påstå at det er smart å investere i en CRM-løsning, markedssjefen vil ha større plakater, flere sjokkselgere og vippetasser i butikken, men er også enig at dere må ha en bedre løsning for e-Handel. Hvorfor ikke begge deler sier vi i Pearl?

Konklusjon

newsItem-1359cf370908

Blir dette en litt for enkel løsning på et omfattende problem?

Ja, det blir det nok.

I stedet for å utvide med ekstra butikker på hvert eneste lille kjøpesenter i dette lange tynne landet vårt, kan det være en idé å utvide den butikken folk flest bruker, nemlig den på internett. For at du skal kunne fungere som en konkurransedyktig aktør på nettet, må du ha finans- og logistikksystemene i orden. For å trekke folk flest inn i netthandelsløsningen deres, påstår vi at dere må ha smarte løsninger for å kunne differensiere markedsføringen og starte med triggerbasert markedsføring. Betalingsleverandøren Adyan hevder at kunder som handler i mer enn en kanal, handler for 30% mer sammenlignet med andre kunder.

 

Det vi beskriver over er fullt mulig å få til med løsninger fra SAP. Ta kontakt for å finne ut mer om hvordan Pearl og våre samarbeidspartnere kan hjelpe din bedrift med økonomistyring, markedsføring og netthandel.

Tom Berget
E-post: tom.berget@pearlgroup.no

 

Kilder:
https://no.ehandel.com/artikler/studie-viser-at-omnikanal-kunder-handler-dobbelt-sa-ofte/460931
https://e24.no/naeringsliv/dette-er-konkursaaret-2018/24526132
https://e24.no/boers-og-finans/konkurs/sears-avslaar-styrelederens-siste-bud-gaar-konkurs/24536016
https://no.ehandel.com/artikler/toys-r-us-erklaert-konkurs-etter-sviktende-julesalg/454607