14B785ED-2327-43E8-BC80-445A9F92B467820F1FA8-9855-4621-A53A-2986CF9610373E7FF466-198F-427D-9FF9-77EBB7B9036FD3D84850-CA52-4813-BA81-B392DAE47F5AACB3919C-D8B7-49B1-9A2A-B2FF2C81712E3A0CDC6C-1053-489C-B895-0A1A95072893F57C1C54-BB25-46B6-B3F5-DAF5E3EF1A128F480220-06CA-49F9-8763-0A5F921EFD91

Unngå konkurs!

Kan man unngå å gå konkurs ved riktig bruk av teknologi?

Da jeg gikk på Handelshøyskolen BI, ble vi innprentet forskjellige modeller for å drive en bedrift på best mulig måte. En ting husker jeg i hvert fall, bedriften må ha høyere inntekter enn utgifter for å få et positivt resultat. Får man negative resultater lenge nok, går man konkurs.

I 2018 skrev e24.no om konkursbølgen som har skyllet over retailerne i Norge. Blant annet måtte Enklere Liv, kleskjeden PM og blomsterbutikkene til Finn Schjøll stenge dørene. Det var med nød og neppe at Nille unngikk konkurs, og bankene eier nå flere kjeder enn de kanskje er komfortable med?

Dette året har Hansen & Dysvik gått konkurs, og det er dessverre en rekke kjeder som balanserer på en tynn line for å klare seg. Toys R’ Us gikk først konkurs i USA, der de måtte legge ned over 1.000 megabutikker, som senere påvirket det norske markedet ved at Top Toy måtte legge ned etter en katastrofal julehandel. Sears slo seg konkurs etter 126 års drift. Dette var et selskap som hadde vært igjennom mange endringer i markedet, og til slutt måtte gi opp.

Hvis vi skal gå tilbake til dette med inntekter og utgifter, er det viktig å ha kontroll på alle de finansielle prosessene som følger en kunde. Alt fra planlegging av innkjøp, selve innkjøpet, logistikk og håndtering av varer, salg, leveranse, fakturering, retur og ettermarked.

Ta kontroll over økonomien
En venn av meg har startet egen bedrift med netthandel. Det første «ERP-systemet» kan ikke lengre håndtere antall ordre som kommer inn, mest fordi det er null integrasjon mellom netthandelsløsningen og systemet som sørger for at pengene kom inn.

ERP-systemet SAP S/4 HANA gir kontroll over økonomien. Situasjonen til min venn er ikke direkte sammenlignbar med grunnene til å velge en ERP-løsning fra SAP, men sannheten er ikke så langt unna heller. Svært mange selskap har eldre ERP-løsninger som gjerne har vært skrudd på til det ugjenkjennelige. Uansett hvilket system disse bedriftene skal inn i, blir det som en ny installasjon.

Nå skal jeg være påståelig å si at da kan det være like greit å velge en løsning som du slipper å bytte ut i fremtiden. Da kan du gå over på SAP S/4 HANA.

Hva kan vi gjøre for å øke inntektene?
Det finnes få finansdirektører, controllere, økonomisjefer og ansatte i økonomiavdelingen som ikke kjenner til triksene for å redusere kostnadene i bedriften. Til slutt kan man ikke redusere lengre, uten å la ansatte gå og spare inn lønningene deres.

Nå er det på tide å vekke opp salgsdirektøren og markedsdirektøren. Hva kan vi gjøre for å øke inntektene?

Salgssjefen vil påstå at det er smart å investere i en CRM-løsning, markedssjefen vil ha større plakater, flere sjokkselgere og vippetasser i butikken, men er også enig at dere må ha en bedre løsning for e-Handel. Hvorfor ikke begge deler sier vi i Pearl?

Konklusjon
Blir dette en litt for enkel løsning på et omfattende problem?

Ja, det blir det nok.

I stedet for å utvide med ekstra butikker på hvert eneste lille kjøpesenter i dette lange tynne landet vårt, kan det være en idé å utvide den butikken folk flest bruker, nemlig den på internett. For at du skal kunne fungere som en konkurransedyktig aktør på nettet, må du ha finans- og logistikksystemene i orden. For å trekke folk flest inn i netthandelsløsningen deres, påstår vi at dere må ha smarte løsninger for å kunne differensiere markedsføringen og starte med triggerbasert markedsføring. Betalingsleverandøren Adyan hevder at kunder som handler i mer enn en kanal, handler for 30% mer sammenlignet med andre kunder.

Det vi beskriver over er fullt mulig å få til med løsninger fra SAP. Ta kontakt for å finne ut mer om hvordan Pearl og våre samarbeidspartnere kan hjelpe din bedrift med økonomistyring, markedsføring og netthandel.

Jens Fossum, Salgs og Markedssjef
E-post: jens.fossum@pearlgroup.no
Mobil: 470 34 200

Kilder:
https://no.ehandel.com/artikler/studie-viser-at-omnikanal-kunder-handler-dobbelt-sa-ofte/460931
https://e24.no/naeringsliv/dette-er-konkursaaret-2018/24526132
https://e24.no/boers-og-finans/konkurs/sears-avslaar-styrelederens-siste-bud-gaar-konkurs/24536016
https://no.ehandel.com/artikler/toys-r-us-erklaert-konkurs-etter-sviktende-julesalg/454607?utm_campaign=cmp_938503&utm_medium=email&utm_source=getanewsletter

03.04.2019

Unngå konkurs!

Pearlgroup.no bruker informasjonskapsler (cookies) primært til trafikkmåling og optimering av sidens innhold. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av informasjonskapsler. Les mer i vår Privacy Statement