Burger
Kontorer
Lysaker

Strandveien 8, inngang B, 6. etasje
1366 Lysaker
Oslo, Norge

+47 957 06 042
bernhard.olsen@pearlgroup.no

Sandefjord

Østre Kullerød 4
3241 Sandefjord

+47 957 06 042
bernhard.olsen@pearlgroup.no

Stockholm

Rosenborgsgatan 12
SE-169 74 Solna 
Sweden

+46 708 31 98 02
carl.ostholm@pearlgroup.se

Göteborg

Lindholmspiren 7c
417 56 Göteborg
Sverige

+46 73 633 62 57
per.bengtson@pearlgroup.se

Kyiv

Gulliver, 1A Sportyvna Square
01023 Kyiv
Ukraina

+47 995 07 750
trond.pedersen@pearlgroup.no

Riga

Krišjāņa Valdemāra street 21 - 20

Riga, LV-1010

Latvia

+47 995 07 750
trond.pedersen@pearlgroup.no

Singapore

Pearl Care Singapore PTE LTD
9 Temasek Boulevard
31F Suntec Tower 2
Singapore 038989

+47 932 87 712
tom.berget@pearlgroup.no

Ledelsen
Geir Thoresen

CEO Pearl Group

geir.thoresen@pearlgroup.no
+47 976 71 574

Tom Berget

Business Development Director

tom.berget@pearlgroup.no
+47 932 87 712

Therese Mellegård

Project Director

therese.mellegaard@pearlgroup.no
+47 415 03 212

Bernhard Olsen

CEO Pearl Norway

bernhard.olsen@pearlgroup.no
+47 957 06 042

Øystein Karevold

CFO

oystein.karevold@pearlgroup.no
+47 93 45 60 47

Stian Green

Director Pearl Care

stian.green@pearlgroup.no
+47 920 11 808

Trond Pedersen

Director International Operations

trond.pedersen@pearlgroup.no
+47 995 07 750

Carl Östholm

CEO Pearl Sweden

carl.ostholm@pearlgroup.se
+46 708 31 98 02

Skrevet av


Pearl Group

Publisert


15.12.2021

Trendene innen B2B-markedsføring du bør vite om

Trendene innen B2B-markedsføring du bør vite om

Om du vil nå ut til en bedrift, bør du slutte å prate om deg selv, mener COO i TRY Pearl, Emilie Nøss Wangen.

Dagens markedsføring gjennomgår stadig endringer i form av nye verktøy, teknologi og muligheter. En av de seneste trendene innen B2B-markedsføring, er å hente inspirasjon fra B2C-markedsføring.

– Grunnen til dette, er at det til syvende og sist er menneskene i bedriften som kjøper tjenestene, forteller Emilie Nøss Wangen, COO i Pearl Group- og TRY-eide TRY Pearl, som spesialiserer seg på CRM og digitale kundereiser.

 

Kundebildet blir viktigere – og tydeligere

Først og fremst: Hva er egentlig forskjellen mellom B2B-markedsføring og B2C-markedsføring?

Kort fortalt er B2C-markedsføring kommunikasjon mellom bedrifter og kunder, mens B2B-markedsføring er kommunikasjon mellom bedrifter. I sistnevnte varer kjøpsprosessene lenger, det er flere interessenter og mye høyere kjøpesummer.

 

Andreas Landmark, seniorkonsulent i PearlGroup, forteller at de innenfor B2B-markedsføring ser en økt etterspørsel etter løsninger som legger til rette for mer samhandling på tvers av avdelinger som tidligere var mer adskilt – spesielt salg og marked.

– Data fra kundenes digitale bevegelser blir i stadig større grad en del av kundebildet selgerne sitter med, og motsatt: Innsikten som selgerne får deles med markedsavdelingen, slik at de kan spisse budskapene bedre og levere enda mer relevant innhold.

– Dette ligner mer og mer på hvordan de største og proffeste B2C-retailerne jobber med markedsføring, forklarer Landmark.

«Slik fisker du med spyd, og ikke med nett»

Identifisere drømmekunden

En annen ting som styrker denne samhandlingen på tvers av avdelingene, er det som kalles Account-based marketing. Det går ut på å finne ut hvem som er drømmekundene, og så planlegge hvordan man kan nå dem.

– Account-based marketing snur litt på den tradisjonelle trakten innenfor innholdsmarkedsføring. Istedenfor å prøve å trekke mange bedrifter til oss, identifiserer vi et antall konkrete drømmekunder for bedriften. Markedsstrategien baseres på disse kundene, sier Wangen.


Med teknologiske fremskritt er samarbeidet mellom markedsføring-, salg- og serviceavdelingene blitt tettere, og strategien med Account-based marketing hjelper også med å bryte ned siloene. Dermed er det lettere å peke på hvilke kunder man tror er best for sin bedrift.


– Slik fisker du med spyd, og ikke med nett, forklarer Wangen.

 

Vi må slutte å snakke om oss selv

Kundereisen vektlegges mer i B2B-markedsføringen nå enn tidligere, påpeker Wangen. Hun mener man bør bite seg merke i at flere fra Generasjon Z begynner å få roller med beslutningsmyndighet.

– Generasjon Z er ikke like merkelojale som generasjonene før dem. I tillegg ønsker de en sømløs opplevelse fra A til Å, forklarer hun.

Innhold er også veldig relevant og en viktig del av kundereisen, ifølge Wangen.

– Vi må slutte å prate om oss selv. Glem hva vi vil vise. Prat heller om det målgruppen lurer på.

Aldri før har det vært flere markedsflater å fylle. Pål Schultz, rådgiver for digital markedsføring i TRY Opt, tror også flere fagdisipliner vil jobbe mer integrert med markedsføring fremover.

– De fleste B2B-kunder sjekker flere sider før de gjennomfører et kjøp. Synlighet i søkemotorer, nettsider og sosiale profiler må spille godt sammen, sier han.

 

Strengere retningslinjer

Tidligere har målrettet digital reklame vært tåkefylt. I dag er litt av makten tilbake hos brukerne, ved at man kan velge om eksempelvis Facebook skal kunne bruke digitale spor innen målrettet reklame.

– Som en respons på cookie-død og press fra myndighetene om å føre strengere retningslinjer for digital målrettet reklame, får kontekstuell markedsføring et enda større oppsving, forteller Schultz.

Istedenfor å bruke persondata, kan man ved å identifisere søkeord og fraser i artikler heller koble annonseringen til ulike tema i nyhetsartikler.

En annen trend omhandler innsikt og å rekruttere nye kunder ved hjelp av medieovervåking. Bedrifter kan identifisere offentlige samtaler om sin merkevare eller tjeneste fra for eksempel Twitter eller kommentarfelt.

– Slik kan man kanskje lære noe om målgruppen og hva de forventer, og i tillegg identifisere mulige kunder, forklarer Schultz.